czwartek, 4 grudnia 2025

jakie dane osobowe przetwarzane są w ramach reklamacji


 

W ramach reklamacji najczęściej przetwarzane są dane osobowe niezbędne do przyjęcia, rozpatrzenia i obsługi reklamacji. Zakres zależy od rodzaju produktu/usługi i kanału zgłoszenia, ale typowo obejmuje:


1. Dane identyfikacyjne klienta

  • imię, nazwisko
  • numer klienta / numer zamówienia
  • login (jeśli reklamacja dotyczy konta online)

2. Dane kontaktowe

  • adres e-mail
  • numer telefonu
  • adres korespondencyjny (gdy np. odsyła się towar lub wysyła odpowiedź pocztą)

3. Dane związane z transakcją

  • data i miejsce zakupu
  • dane o produkcie/usłudze
  • numer paragonu/faktury
  • sposób płatności (bez pełnych danych karty)

4. Treść zgłoszenia reklamacyjnego

  • opis wady, problemu lub roszczenia
  • korespondencja z klientem (e-maile, formularze, czat)

5. Dane z dokumentacji dowodowej (jeśli klient ją załącza)

  • zdjęcia produktu
  • nagrania wideo
  • skany dokumentów (np. potwierdzenie zakupu)

6. Dane logistyczne związane z wysyłką / odbiorem towaru

  • adres nadawcy/odbiorcy
  • numer przesyłki

Co ważne z perspektywy RODO:

  • Administrator powinien przetwarzać tylko te dane, które są konieczne do obsługi reklamacji (zasada minimalizacji).
  • Podstawą prawną jest najczęściej art. 6 ust. 1 lit. b RODO – wykonanie umowy lub działań przedumownych oraz/lub lit. c – obowiązek prawny wynikający z przepisów o rękojmi/ gwarancji.
  • Dane z reklamacji przechowuje się zwykle przez okres trwania rękojmi/gwarancji + okres przedawnienia roszczeń.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Post Polecany

Narzędzia do RODO

  Kurs RODO dla JDG Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i zastanawiasz się, czy RODO dotyczy także Ciebie? Tak – nawet JDG musi ...

Popularne Posty