niedziela, 5 marca 2023

Czy RODO dotyczy branży, w której działasz?

 


Ochrona danych osobowych nakłada na przedsiębiorców obowiązek dostosowania zasad działalności do przepisów RODO. Poniżej zapisałem w 5 krokach opis minimalnych działań, jakie należy wykonać.

Krok 1. Sprawdź czy RODO Ciebie dotyczy (raczej nie spotkałem firmy, której nie dotyczy, ale kto wie)

Obowiązki wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych spoczywają na firmach prowadzących działalnością gospodarczą i to bez względu na wielkość czy obrót przedsiębiorstwa. Czynnikiem decydującym jest przetwarzanie danych osobowych w ramach czynności o charakterze biznesowym np.: prowadzisz firmę zajmującą się doradztwem, projektowaniem, budową, przetwarzaniem odpadów czy też sprzedajesz urządzenia czy części itp., z całą pewnością powinieneś podjąć działania mające na celu wdrożenie zasad ochrony danych osobowych (DO). Oznacza to, że jesteś administratorem danych osobowych (ADO), na którym spoczywają liczne obowiązki wynikające z przepisów RODO.

 

Krok 2. Przeanalizuj jakie dane osobowe i w jakim celu przetwarzasz

Czynność polega na ustaleniu z jakimi danymi osobowymi mamy do czynienia przy prowadzeniu działalności gospodarczej oraz oszacowanie jakie ryzyko wiąże się z naruszeniem praw i wolności osób, których dane przetwarzasz. Najczęściej będą to dane zwykłej takie jak: imię, nazwisko, adres siedziby, numer telefonu, adres e-mail dotyczące osób fizycznych, w tym prowadzących działalność gospodarczą. Jeśli jednak firma zatrudnia pracowników, zakres przetwarzania będzie szerszy i obejmuje tzw. dane wrażliwe (badania medycyny pracy). W zależności od celu w jakim dane są zbierane i wykorzystywane, z ich przetwarzaniem mogą wiązać się dodatkowe działania jak pozyskanie zgody przy wysyłce newslettera. Tu pamiętamy, że osoba może w każdej chwili wycofać zgodę a to oznacza usunięcie jej DO. Po zidentyfikowaniu wszystkich procesów na danych osobowych jakie przetwarzamy w firmie,  oszacujemy prawdopodobieństwa i skutków nieuprawnionego ujawnienia czy dostępu do danych osobowych, czyli wykonujemy analizę ryzyka.

 

Krok 3. Opracuj podstawowe zasady przetwarzania danych osobowych

W zależności od rodzaju i sposób przetwarzania danych osobowych zaleca się opracowanie oraz wdrożenie do stosowania w firmie odpowiednich polityk ochrony danych. Polityka stanowi zbiór procedur i instrukcji regulujących m.in. sposób postępowania w razie np.: wystąpienia naruszenia ochrony danych, tryb realizacji żądań osób, których dane dotyczą, zasad retencji danych czy sposobu spełniania obowiązku informacyjnego. W większości firm w określonej branży występuje specyfika przetwarzanie danych osobowych. Każda firma zatrudniająca pracowników prowadzi rejestr czynności przetwarzania, stanowiącego usystematyzowaną mapę czynności przetwarzania DO.

 

Krok 4. Zastosuj środki ochrony danych osobowych

Konsekwencją oceny jest dobór właściwych środków technicznych i organizacyjnych celem zapewnienia bezpieczeństwa danych. Decydując się na konkretne środki należy kierować się proporcjonalnością zabezpieczeń do okoliczności przetwarzania i związanego z nim ryzyka, ale również uwzględnić stan aktualnej wiedzy technicznej czy koszt wdrażania dostępnych na rynku środków bezpieczeństwa. Do podstawowych środków organizacyjnych w firmie zalicza się m.in. umożliwienie przetwarzania danych osobowych wyłącznie upoważnionym i przeszkolonym pracownikom, którzy dodatkowo zobowiązali się do zachowania danych w poufności oraz  organizację obszaru przetwarzania (miejsca pracy) tak, aby uniknąć dostępu osób nieupoważnionych do danych. Minimalnymi środkami technicznymi służącymi ochronie danych przetwarzanych w systemach IT są w szczególności programy antywirusowe, firewall, tworzenie kopii zapasowych czy dostęp do systemów przy użyciu indywidualnych identyfikatorów i bezpiecznych haseł logowania.

 

Krok 5. Zastanów się nad profesjonalnym doradztwem Inspektora Ochrony Danych

Jeśli kroki opisane powyżej wydają się zbyt skomplikowane, najlepiej zlecić wdrożenie wymogów RODO Inspektorowi ochrony danych (IOD) lub specjaliście w tej dziedzinie. Ochrona danych osobowych jak każda inna dziedzina wymaga wsparcia osób specjalizujących się w tym obszarze i dlatego można to zadanie zlecić osobie zewnętrznej. Natomiast w sytuacji, w której w firma już wprowadziła przepisy o ochronie danych osobowych, warto rozważyć zlecenie okresowego audytu ochrony danych lub sprawdzenia jakiegoś procesu specjaliście zewnętrznemu, który potwierdzi zgodność procesów z RODO lub pozwoli na wskazanie obszarów wymagających podjęcia dodatkowych działań. Nieprzestrzeganie przepisów ochronie danych osobowych może się bowiem wiązać z odpowiedzialnością karną, cywilną czy administracyjną mogącą sięgać nawet kilku milionów EUR. Każda z tych odpowiedzialności może być egzekwowana niezależnie od siebie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Post Polecany

KURS ZAWARCIE I REALIZACJA UMOWY OD A- Z W ZGODZIE Z RODO

  Kurs przeznaczony jest dla pracowników zajmujących się zawieranie umów, sprzedażą lub ofertowanie usług. Może być też wykorzystany przez k...

Popularne Posty